Блоги

 

Sokrat

модератор

http://nvo.ng.ru/notes/2000-03-03/8_nvp.html

ПОЛЬСКИХ школьников начали готовить к службе в армии. В общеобразовательных лицеях открылись 15 классов с курсами начальной военной подготовки (НВП), в которых обучаются 450 школьников.
...
 

Ilya

новичок


"В США готовится чествование "первого high-tech шпиона" "холодной" войны

Военно-воздушные силы США готовят торжественную церемонию награждения летчика Фрэнсиса Гэри Пауэрса "Медалью военнопленного" (посмертно). Сорок лет назад, в самый разгар "холодной" войны, разведывательный самолет U-2, управляемый пилотом Пауэрсом, был сбит над территорией Советского Союза.
..."
 

zig

втянувшийся


Военспец анализирует результаты войны в чечне (статья из "военного обозрения")

 

Serge Pod

администратор

Vse pogibli. Poka informacii net.
 

Serge Pod

администратор

Chitaete li Vy polysnym nalichie statistiki o posetitelah saita?
Naprimer: raspredelenie posetiteley po stranam i/ili domenam za nedelu.
Ili je inyh vidov statistiki.

Jdu Vashih otvetov.
 

Serge Pod

администратор

Eto animirovannyi gif. Dovdites' polnoy zagruzki. Kartinka s Brone-saita Chobitka Vasiliya. http://armor.kiev.ua

 

Serge Pod

администратор

NASA testing re-entry vehicle design

8 March 2000

http://defence-data.com/storypic/ceramicmock.jpg [not image]
An experiment that could lead to a breakthrough in the design of space vehicles successfully completed its final design review in February and is planned for flight demonstration in June.

The flight experiment will test ultra-high temperature ceramic material that could radically improve thermal protection of spacecraft through the extreme heat of re-entry into Earth's atmosphere.

Ultra-high temperature ceramic material could make it possible for space vehicles to have sharp leading edges, instead of the blunt body design common to today's spacecraft. Engineers routinely design spacecraft with blunt leading edges that create a region of compressed air in front of the vehicle as it travels faster than the speed of sound. This region absorbs much of the heat associated with a spacecraft's re-entry into Earth's atmosphere and keeps the vehicle's edges from overheating.



Mock-up of ceramic leading edge
Blunt body vehicles, however, are inefficient and have high drag, or friction, as they fly, resulting in large, expensive propulsion systems. The ceramic material NASA's Ames Research Centre will test in flight could lower the cost of boosting objects to space substantially. A modified Mk12A re-entry vehicle, basically an aerodynamic nose cone, with four sharp leading edges will be lofted into space aboard a US Air Force Minuteman III launch vehicle and will make a high-speed re-entry into the atmosphere to test the ceramic material.

Following re-entry, the vehicle will deploy a drag chute and be recovered from the waters of the Pacific Ocean.

The Slender Hypervelocity Aerothermodynamic Research Probe, (SHARP B2) is one of the Future-X f…

Дальше »»»
 

Serge Pod

администратор

BAE SYSTEMS Knighthelm IHS wins European contract

8 March 2000

BAE SYSTEMS have received a 'major' European contract for its Knighthelm Integrated Helmet System (IHS), which has been specifically designed for helicopter mission profiles. The Knighthelm system, designed in conjunction with Teldix GmbH of Heidelberg, has beaten competition from Sextant Avionique of France for the contract.

The IHS is designed to allow the pilot to fly nap-of-the-earth, by day or night and in all weather conditions. The IHS also provides accurate cueing and delivery of weapons on the helicopter.

The Knighthelm system provides a fully integrated modular helmet mounted display for both day and night operation. For night operation and in low visibility, the helmet provides a binocular display of either intensified night vision from the built in Image Intensifier tubes, or video imagery from a steerable Forward Looking InfraRed (FLIR) sensor. These images are overlaid with symbology to provide the pilot with all the required information for safe flying and weapon aiming.

Sensors and weapons are slaved by the helmet system using BAE SYSTEMS' Advanced Head Tracking System for deriving the pilot's line of sight. This system allows the user to deliver weapons using only the Helmet Mounted Display.

BAE SYSTEMS Helmet Mounted Display systems are designed for both fixed and rotary wing platforms. Current major programmes include a Helmet Mounted Display for Eurofighter Typhoon, now in full development; the Stricker Helmet Mounted Display for the US marine Corps AH-1Z upgrade programme, also in full development and the Stricker Helmet Mounted Sighting Systems for Jaguar, which is now in service.

 

Serge Pod

администратор

First production T-6A Texan II delivered to USAF
http://defence-data.com/storypic/rantexan.jpg [not image]
8 March 2000

The first production T-6A Texan II has been delivered to the US Air Force's Air Education and Training Command at Randolph Air Force Base in Texas this week.

At Randolph, the first T-6A will begin a seven-month-long Mission Operational Test and Evaluation phase to ensure it meets both services' training requirements. During this phase, test pilots from the Air Force Operational Test and Evaluation Centre, AETC and the US Navy will put the aircraft through a wide range of training missions.



T-6A Texan II
In a few months, the 12th Flying Training Wing, also based at Randolph, will receive its first operational T-6A Texan II, which initially will be used to train instructor pilots, who, in turn, will teach student pilots the basic skills needed to fly many different Air Force and Navy aircraft.

Manufactured by Raytheon Aircraft Co., Wichita, Kan., the T-6A Texan II will eventually replace the Air Force's T-37B and the Navy's T-34C primary pilot training aircraft, which are 38 and 23 years old, respectively. The Air Force will buy 454 T-6As, while the Navy will buy 328 aircraft.

With its responsive handling characteristics, improved fuel use, increased bird strike protection, and shorter maintenance turnaround time, the T-6A Texan II is a significant improvement over current primary pilot training technologies, according to programme officials.

Designed as the trainer for the 21st century, the T-6A Texan II is part of a comprehensive upgrade of primary pilot training technologies for both services, first identified in a 1989 Department of Defense Trainer Aircraft Master Plan as the Joint Primary Aircraft Training System.

 

Serge Pod

администратор

Fighter pilots 'test drive' JSF
http://defence-data.com/storypic/lmjsf1a.jpg [not image]
8 March 2000

Nine military pilots have put in more than 40 hours in the new Lockheed Martin Virtual Battlefield Management Center, testing the survivability and lethality of the Lockheed Martin team's Joint Strike Fighter (JSF) aircraft.




The test series simulated all JSF sensor systems. In addition to data from on-board sensors, the simulation integrated information from off-board sources to give pilots maximum awareness of the combat situation, just as they will have with the JSF.

Demonstration pilots gave high ratings to the Lockheed Martin JSF virtual battlefield facility and systems. They adapted quickly to the new cockpit and systems and were soon implementing multi-aircraft tactics to capitalize on the new capabilities. One pilot commented that the simulations were the first he has seen that provide a truly realistic scenario for combat targeting.

The 7,000-square-foot virtual battlefield center includes two fully equipped JSF cockpit stations with all-aspect, high-resolution visual systems, plus four manned control stations for adversaries or additional friendly aircraft. The high-fidelity tactical experience is designed to replicate the combat environment of 2010 with an intricate network of surface-launched and airborne threats. A theater-style observation room provides real-time viewing by observers and can also be used for pre- and post-mission briefings.

Lockheed Martin claim that full-mission simulation to this degree of complexity and realism is unprecedented so early in the life of a weapons system.

"The things we are doing today in this lab show how far modelling and simulation has come as an engineering design tool. This technology provides a hi…

Дальше »»»
 

Serge Pod

администратор

Greeks order Eurofighter Typhoon

http://defence-data.com/storypic/eft27a.jpg [not image]
8 March 2000

DSD learned this morning that the Greeks have decided to order Eurofighter Typhoon.

In a brief statement following today's KYSEA (Defence & Foreign Affairs Committee) meeting in Athens, the Hellenic Minister of Defence, Akis Tsochatzopoulos confirmed his Government's order for 60 Eurofighter Typhoon with an option for an additional 30 aircraft, to a total budget of Ј3.8 billion (DM 10 billion).

The Greek announcement for up to 90 Eurofighter Typhoon aircraft chalks up the first export order for the Eurofighter Consortium. The tally for Eurofighter orders now amount to 710 aircraft.

Significantly the Greek order for Eurofighter Typhoon is likely to be viewed as a clear demonstration of confidence in this 4th generation 'swing role' aircraft, an aircraft that has yet to enter service.

Second, it is likely to reinforce expectations that Norway will harden up on its deliberations and decide on Eurofighter. It has already a declared interest in 20 aircraft with options for a further 10 for delivery over the period 2005 - 2007.

Now that Greece has today declared its hand, DSD believes there are compelling reasons for the Norwegians to declare their intent quite soon. With an on-going active interest in the Eurofighter programme, plus the chance of joining an enlarged European consortium, Norway is well poised to take the next step.

In terms of the Greek procurement of F-16 aircraft, the Hellenic Government have decided to sign a Letter of Acceptance by the end of this week; listing open points on the aircraft's weapon systems, self-protection system and engine - i.e. those points the Greeks remain undecided about.

 

Serge Pod

администратор

Чеченцы производили минометы собственной конструкции
В Аргуне задержаны директор и инженер чеченского секретного завода, наладивших незаконное производство горных минометов для боевиков, сообщает ИТАР-ТАСС.
Завод был создан в Аргуне на базе одного из предприятий пищевой промышленности по личному указанию Масхадова. Накануне вторжения бандформирований в Дагестан здесь наладили серийное производство минометов калибра 82 мм.

Директор завода Заинди Ахматханов, бывший начальник департамента оборонной промышленности при правительстве Масхадова сообщил, что миномет для боев в горной местности сконструировал приглашенный на работу в Чечню молодой специалист, выпускник технического ВУЗа одной из стран СНГ.

Миномет прост в изготовлении и обращении, удобен для транспортировки, приспособлен для стрельбы штатными минами, выпускаемыми предприятиями оборонной промышленности России.

Ахматханов расскзала, что Масхадов лично контролировал производство, давал задания по объему выпуска минометов, при этом существование завода тщательно скрывалось.

В отношении Ахматханова и конструктора минометов (его фамилия не разглашается в интересах следствия) возбуждено уголовное дело.
 

Serge Pod

администратор

МИГ-29 ЛУЧШЕ F-16

/Независимая газета/
На днях делегация военных атташе и представителей стран Латинской Америки
Аргентины, Бразилии, Венесуэлы, Колумбии, Кубы, Эквадора - посетили Луховицкий
машиностроительный завод, входящий в Российскую самолетостроительную
корпорацию "МИГ". После демонстрационных полетов истребителя МиГ-29 бразильский
атташе полковник Далтон Луис Фрарессо заявил, что эта машина, безусловно,
превосходит американские самолеты F-16, которые состоят на вооружении Бразилии.
В Латинской Америке МиГ-29 эксплуатируются на Кубе и в Перу. Организовав визит
на завод, РСК "МИГ" стремилась показать свою экспортную продукцию участникам
авиасалона FIDAE-2000, который пройдет с 27 марта по 2 апреля в Чили. На самой
выставке продукция корпорации будет представлена лишь в виде макетов, поскольку
межконтинентальная переброска машин слишком накладна.

 

Serge Pod

администратор

САМОЛЕТ АН-140 ЗАПУЩЕН В ПРОИЗВОДСТВО В САМАРЕ

/Журнал "Аэрокосмические новости"/
В настоящее время на самарском АО "Авиакор" запущены в производство пять 52-
местных самолетов Ан-140. Считается, что первый самолет Ан-140 самарской сборки
поднимется в воздух в мае 2000 года. Предприятие сейчас способно выпускать до
15 самолетов Ан-140 в год.

 

Serge Pod

администратор

Россия увеличит экспорт оружия
Экспорт вооружений из России в 2000 году составит не менее 4,3 миллиарда долларов. Об этом во вторник на пресс-конференции в Москве заявил вице-премьер российского правительства Илья Клебанов.
Клебанов также сообщил, что в 1999 году Россия продала оружия на 3,5 миллиарда долларов, передает РИА "Новости".

Накануне Владимир Путин утвердил список военных выставок на первое полугодие 2000 года, где предполагается участие России. Среди них выставка Tridex-2000 по средствам связи и авиации 5-9 марта в АбуДаби, аэрокосмический салон FIDAE-2000 27 марта - 2 апреля в Сантьяго, выставка вооружений сухопутных войск IDEE-2000 11-14 апреля в Малайзии.





ССЫЛКИ ПО ТЕМЕ




Путин утвердил список военных выставок - Lenta.ru, 03.03.2000




 

Serge Pod

администратор

Федеральные силы уничтожили спортивный самолет Шамиля Басаева
Федеральными силами уничтожен аэродром боевиков, находившийся на льду высокогорного озера Голубое, - сообщает ИТАР-ТАСС.
Вместе с аэродромом российские военные уничтожили спортивный самолет. На этом летательном аппарате, по словам руководителя пресс-центра объединенной группировки Геннадия Алехина, боевики, предположительно, намеревались вывезти своего лидера Шамиля Басаева.
 

Serge Pod

администратор

McCaw Bows Out of Iridium Investment
Eagle River Investments, US telecommunications pioneer Craig McCaw's investment management firm, announced last week that it will no longer pursue an investment in Iridium, the satellite constellation offering narrowband global voice and paging services. Eagle River instead will focus its satellite communications investments on data-centric companies, such as ICO Global Communications and Teledesic, according to a statement from McCaw's office.

"With the powerful influence of the Internet on global communications, we've made a strategic decision to focus our resources and attention on the satellite-based data services that ICO and Teledesic can provide," said Dennis Weibling, president of Eagle River. "After careful examination of Iridium's technologies, we determined that there are closer synergies between ICO and Teledesic and the services they will provide customers worldwide."

London-based ICO is building a global, mobile Internet Protocol-based voice and data service. Teledesic will deliver broadband data and value-added services at significantly higher data rates over a global network also optimized for IP. Iridium, which launched service in 1998, offers global voice and paging services through its constellation of 66 low-Earth-orbit satellites.

In recent months, Teledesic has been working to support Craig McCaw's plans to acquire the assets of ICO. ICO, which is expected to go into service in 2002, sought Chapter 11 bankruptcy protection last August shortly after Iridium also filed for bankruptcy protection.

In October 1999, McCaw's investment management company agreed to lead a group of investors that will provide up to $1.2 billion to ICO to enable the company to emerge from bankruptcy. On Feb. 4, Eagle River completed a definitive agreement to proceed and initiated a $275 million second round investment in ICO.

On Feb. 17 in separate proceedings…

Дальше »»»
 

Serge Pod

администратор

Russian Civil Aviation in 1999
By Vovick Karnozov
AWN Moscow-based columnist

On 29 February Russia's Federal Service of Air Transport (FSVT) held a briefing devoted to 1999 results and plans for the year 2000. In his keynote speech FSVT director Vladimir Andreyev said the past year was "another year of the battle for survival". Main traffic figures were 21.5 million passengers and 0.493 million tons of cargo carried. On international routes passenger traffic was down by 12.8%, while the inner lines showed a rise of 4.2%. Andreyev said the drop was caused by firther worsening of the overall economic situation in the country and, as a result, decreasing demand on the market.

It is interesting to note that earlier reports on a considerable drop in cargo traffic seems to have not been confirmed by FSVT. In fact, Andreyev reported a 14% rise in cargo traffic in 1999, including that of .2% on international routes, but this figures might take account of the work done by the Military Transport Aviation (VTA) on the civil market in accordance with the respective permission by the federal govenment. A serious improvement was registered on the average seat loading factor, which rose from 58 to 62% in 1999 (that on inner lines was from 58% to 65%).

The main difficulty was a sharp increase in fuel prices, leading to low profitability of flight operations. For a year after the dramatic fall of the Rouble-to-Dollar exchange rate in August 1998, fuel prices in the national currency remained more or less stable, but then, in summer 1999, they saw a sharp rise back to the equivalent of $200-$250 per ton in the top 50 airports. The average rise in prices for a ton of fuel was 3.3 times (in the national currency), but in some large airports prices rose by 3.8 times. At the same time, airfares rose by 50% on average (also in Roubles). A further increase in tariffs was prevented by FSVT with a set of administrative measures aimed at k…

Дальше »»»
 

Serge Pod

администратор

Китай увеличивает военные расходы

В текущем году Китай увеличит свои военные расходы почти на 13%. Об этом объявил министр финансов КНР Сян Хуайчен, выступая на сессии Всекитайского собрания народных представителей в Пекине. Таким образом, оборонный бюджет Китая в пересчёте на немецкую валюту составит DM29 млрд. Дополнительные средства пойдут главным образом на увеличение жалования военных. Китай также повысит государственные инвестиции в народное хозяйство. Согласно прогнозам, экономический рост в КНР в этом году составит 7%. //РБК
 

Serge Pod

администратор

«Черные акулы» попугали чеченцев


Федеральные силы отказались от использования в Чечне боевых вертолетов Ка-50 – эти машины, доставленные в конце прошлого года на военную базу в Моздоке, вывезены с Северного Кавказа. Военные утверждают, что они ни разу не применялись в боях и совершили всего несколько пробных вылетов.





Отказ от применения в Чечне современных ударных вертолетов Ка-50, как сообщили во вторник «Интерфаксу» в штабе группировки, объясняется тем, что на вооружении сухопутных войск находятся вполне удовлетворяющие требованиям военных боевые вертолеты КБ «Миля» — Ми-24 и Ми-8. Эти вертолеты способны успешно разрешить все стоящие перед ними задачи. Совершенно очевидно, что это объяснение – всего лишь красивая отговорка.
Два ударных вертолета Ка-50, которые еще в ноябре были доставлены на авиабазу в Моздоке, в настоящее время, как заявили представители штаба, уже вывезены с Северного Кавказа. Известно, что оба Ка-50 совершили на Северном Кавказе лишь несколько пробных полетов, однако участия в боевых действиях ни разу не приняли. Между тем три месяца назад представители того же штаба сообщали, что в Моздок переброшены три машины и ожидаются еще две-три. Переброска была совершена с целью боевой обкатки машин, и командованием даже рассматривалась постановка им конкретных задач (ожидалось, что Ка-50 будут опробованы в бою под Бамутом, который в то время штурмовали войска генерала Шаманова). Однако, по невыясненным причинам, боевого применения вертолетов так и не произошло за все четыре месяца активных боевых действий.
Возможным объяснением подобной осторожности является участие России в тендере на поставку более совершенного аналога этой техники – вертолетов Ка-52 «Аллигатор» для турецкой армии. Сумма возможного контракта, который Россия, по некоторым данным, все же выиграла, составляет около $4 млрд. Сроки поставки и окончательна…

Дальше »»»
 

Serge Pod

администратор

India's biggest ever increase in defence spending

India has increased defence spending by 28.2% to Rs585.87 billion ($13.94 billion) for Fiscal Year 2000-01 (FY00-01). The largest single-year increase in Indian history will be used to replace obsolete weapon systems and build a credible nuclear deterrent. The Rs130 billion increase raises India's defence expenditure from 2.3% to 2.5% of gross domestic product after several years of relatively flat spending. It follows last year's border war with Pakistan in the Kargil region of disputed Kashmir. "After the Kargil war India has to gear itself up", said Indian Prime Minister Atal Behari Vajpayee. Pakistan criticised the increased spending.

Procurement negotiations that are expected to be concluded before 31 March, the end of the present financial year, are at a standstill despite assurances by defence minister George Fernandes that investigations into all defence purchases from overseas contractors since 1985 would not affect new acquisitions ( Jane's Defence Weekly 16 February). Official sources say the army has shelved price and technical negotiations for all projects since Fernandes launched the inquiry last month. A substantial sum of money, earmarked for capital expenditure from the current budget remains unused and if not utilised by 31 March will revert to the central government fund.

Several defence contracts are usually signed each year in February and March by all three defence services to exhaust their budgets. "No MoD [Ministry of Defence] official responsible for finalising contracts wants to be involved in finalising any deals in case there are questions later on," one official told JDW. Stalled programmes include the acquisition of 310 T-90 main battle tanks (MBTs) and multi-barrelled rocket launchers from Russia, a Rs2.07 billion contract with Soltam of Israel to upgrade the 130mm M-46 field gun and negotiations for the South Africa LIW 155mm T-6 turret for ins…

Дальше »»»
 

Panda_9

новичок
Друзья!
Недавно вышел 4-ый номер журнала «Мир Авиации» за 1999 год. Среди прочего там был опубликован следующий текст (дословно):
«Дорогие читатели, на исходе века мы к вам с вопросом:
Какие 5 (пять. и только пять) отечественных самолетов (вертолетов), на ваш взгляд, являются самым значительным вкладом в мировое авиастроение?
Пишите обязательно. А мы подведем итоги, опубликуем их и вместе с вами будем гордиться.
Редакция.»
Конец цитаты. (Адрес редакции этого, на мой взгляд, классного журнала: 123479, Москва, Живописная, 30-4-27. Главный редактор – Золотов Василий Васильевич). Надеюсь, что редакция не возражает против вынесения темы обсуждения за пределы бумажных страниц – на электронные. Чем шире круг высказывающихся, тем весомее результат. И вот я подумал, а не сделать ли «голосоволку» на форуме или рядом с ним по данному поводу? (Увы, сам помочь не смогу – нет достаточных знаний сетевого дела.). Но, по-моему, может получиться интересная вещь.
Вместе с тем, вникая в суть вопроса, становится ясно, что фраза «самый значительный вклад в мировое авиастроение» может быть понята по-разному. В зависимости от того, на что делается акцент. У меня несколько вариантов ее прочтения. А значит, и результаты разные. Например (самолеты, называю навскидку, в первом приближении):
- по объему производств и сыгранной роли в Войне и Мире (По-2, МиГ-15, МиГ-21, Ил-2, Як-1/3/7/9, Ан-2),
- по новаторству в мире (Ту-104, МиГ-25, Су-100, Ту-144, экранопланы, например, КМ-1 или «Лунь»),
- по признанию в мире – авиационное лицо России/СССР (МиГ-15, МиГ-21, Ил-2, Ту-104, Су-27/30),
- по долгожительству (По-2, Ш-2, Ли-2, Ан-2),
- по влиянию на мировое авиастроения – то есть то, что «мировое авиастроение» передрало, sorry, позаимствовало у отечественного и считает это своей частью; такой разрез мне представляется наиболее точно отвечающим поставленному вопросу, но наиболее трудно поддающийся ответу (мне в голову приходят тол…

Дальше »»»
 

Gering

новичок
Привет всем!

Московский Клуб Авиации и Космонавтики при городском дворце детского творчества (бывш. городской дворец пионеров, ул. Косыгина, 17) проводит вечер-встречу с летчиком-испытателем 1-ого класса, заслуженным летчиком-испытателем СССР, космонавтом-испытателем, дважды рекордсменом мира Виктором Васильевичем Заболотским (испытания Як-38, работа по программе "Бурана" и много другого интересного и любопытного).
Встреча будет проходить 9 марта (четверг) в 17.30.
Приглашаем всех интересующихся авиацией!
Вход бесплатный.

Встреча будет проходить во Дворце на Воробьевых горах (м."Университет", м."Ленинский проспект").

Удобнее всего добираться на автобуче "А" от метро "Университет" (ходит каждые 15 минут (...16.45, 17.00, 17.15...). выходить на третьей остановке (сначала будет "Цирк", потом "Театр Сац", потом "Университетский проспект", а после поворота автобуса на улицу Косыгина - вам выходить (остановка около памятника "Мальчишу-кибальчишу"). Проходите через ворота мимо высокой стелы, прямо по дорогое в главный корпус Дворца, затем мимо химнего сада налево по лестнице на второй этаж и по коридору налево до упора, спуститесь потом на 1 этаж и спросите "Авиатренажерную" (комн.2-11).

По всем вопросам - связывайтесь со мной.

Способы связи:
FIDO 2:5020/394.600
E-mail Sorokinavias.com
ICQ 27213177
дом.тел. 420-57-58 (с 9-00 до 12-00, вечером с 20-00 до 24-00, 8 марта - весь день) - в остальное время - автоответчик, я перезвоню

9-го числа перед встречей можете звонить 939-82-51 (это авиатренажерная)

С уважением, Председател…

Дальше »»»
 
... и если кто-то из здешних обитателей не читает Форум сайта Sukhoi.Ru то я тут сделал свою страничку и выложил туда свои фотографии с МАКСа-99. Заходите поглядеть.
 

в начало страницы | новое
 
Поиск
Настройки
Твиттер сайта
Статистика
Рейтинг@Mail.ru